Terkini | New

Paparan Dalam Galaxy Z Fold6

Paparan Dalam Galaxy Z Fold6

Siri Galaxy Z Fold menggabungkan teknologi canggih ke dalam faktor bentuk fleksibel yang melipat dan membuka skrin besar peranti.

Dilancarkan pada Galaxy Unpacked 2024, Galaxy Z Fold6 telah memikat hati pengguna dengan reka bentuk anggun dan ciri baharu yang mempamerkan kemungkinan tiada penghujung telefon boleh lipat.  Sama tahan lama seperti sebelum ini dengan sarung yang lebih padat dan ringan, peranti terbaharu dalam siri Z Fold dilengkapi dengan Galaxy AI dioptimumkan untuk digunakan pada boleh lipat untuk membawa produktiviti pengguna ke tahap yang lebih tinggi.

Apakah rahsia di sebalik inovasi Galaxy Z Fold6? 

1. Paparan Utama

Paparan utama mempunyai kecerahan puncak 2,600nits, menjadikan skrin boleh lipat jelas dan mudah dilihat walaupun pada siang hari. Vision Booster meningkatkan lagi pengalaman visual dengan mengoptimumkan warna dan kontras imej untuk persekitaran pencahayaan yang berbeza.

2. Plat Sayap

Plat sayap membantu Galaxy Z Fold6 dilipat dan dibuka dengan lancar. Bergerak antara paparan dan engsel, plat sayap menjajarkan bahagian dalam dan melindungi paparan daripada sebarang kerosakan mekanikal. Walaupun sangat nipis, plat sayap diperbuat daripada bahan khas yang mempunyai daya yang kuat.

3. Engsel

Engsel bertindak sebagai paksi tengah untuk melipat dan membuka lipatan telefon. Oleh kerana peranti yang lebih langsing memerlukan ruang engsel yang lebih sempit, teknologi engsel termaju adalah penting untuk membuat boleh lipat senipis mungkin tanpa mengorbankan prestasi dan kestabilan engsel. Engsel Galaxy Z Fold6 lebih kecil dan lebih ramping berbanding sebelum ini tetapi sama tahan lama kerana bahan baharu dan diperkukuh. Terima kasih kepada engsel baharu, Samsung dapat mencipta telefon ultra mudah alih yang mudah dibawa ke mana-mana, pada bila-bila masa.

4. Sarung Depan

Sarung ini lebih nipis dan lebih ringan daripada bekasnya tetapi sama berdaya tahan. Diperbuat daripada Aluminium Perisai Dipertingkat, sarungnya membungkus dan melindungi komponen dalaman boleh lipat seperti perisai dengan selamat — seperti namanya. Rintangan air berkadar IP48 kes itu bermakna Galaxy Z Fold6 boleh digunakan dengan selamat pada hari hujan di luar rumah juga.

5. Ruang Wap

Ruang wap meresap haba untuk mengelakkan telefon pintar daripada terlalu panas. Lebih besar ruang wap, lebih berkesan ia boleh menghilangkan haba dan membolehkan peranti mengekalkan prestasi yang stabil. Samsung menyertakan dalam Galaxy Z Fold6 ruang wap yang kira-kira 1.6 kali ganda saiz Galaxy Z Fold5.

 



6. Bateri Utama

Samsung memasukkan bateri utama yang lebih nipis ke dalam peranti untuk menyempurnakan reka bentuknya yang lebih tipis. Tidak seperti telefon pintar jenis bar, bateri utama Galaxy Z Fold6 dibahagikan kepada dua bahagian.

7. Sub Bateri

Bateri sub terletak di bahagian bertentangan bateri utama dan turut dikecilkan agar sesuai dengan reka bentuk anggun Galaxy Z Fold.

8. PBA utama

Otak telefon pintar, pemasangan papan bercetak (PBA) menempatkan bahagian teras seperti pemproses aplikasi dan memori. Untuk mencapai reka bentuk Galaxy Z Fold yang lebih nipis, Samsung beralih daripada menggunakan PBA utama berbilang lapisan kepada satu lapisan.

9. Sub PBA

Sub PBA mengandungi cip yang bertanggungjawab untuk mengendalikan paparan dan pembesar suara peranti. Papan litar bercetak tipis (PCB) telah digunakan untuk sub PBA.

10. Penutup Belakang

Kulit belakang adalah peringkat akhir proses pembuatan Galaxy Z Fold6. Ia bukan sahaja melindungi komponen dalaman tetapi juga mempamerkan reka bentuk anggun boleh dilipat. Corning’s Gorilla® Glass Victus® 2  terkenal dengan ketahanan yang sangat baik  disepadukan ke dalam penutup belakang, meyakinkan pengguna bahawa telefon mereka dilindungi dengan baik.

11. Sub Paparan

Berbanding dengan pendahulunya, Galaxy Z Fold6 mempunyai nisbah skrin yang seimbang dan lebar secara mendatar yang sangat meningkatkan kebolehgunaan boleh lipat. Pengguna boleh melipat peranti mereka dan masih menikmati pengalaman menonton yang selesa dengan sub paparan sahaja. Seperti paparan utama, paparan sub juga boleh menjadi secerah sehingga 2,600 nits, memberikan pengguna paparan yang jelas pada skrin mereka walaupun pada siang hari.

Untuk membeli Galaxy Z Fold6, sila lawati: https://www.samsung.com/my/smartphones/galaxy-z-fold6/buy