Terkini | New

Malam Amal Kempen Tabung Pahlawan 2024/2025 Dan Pelancaran Kad Veteran Digital

Malam Amal Kempen Tabung Pahlawan 2024/2025 Dan Pelancaran Kad Veteran Digital


YABhg Dato’ Seri Dr. Wan Azizah Dr. Wan Ismail, Penaung Kempen Tabung Pahlawan telah menyempurnakan Majlis Malam Amal Tabung Pahlawan 2024/2025 bertempat di Dewan Perkasa, Wisma Perwira Angkatan Tentera Malaysia (ATM). Beliau turut diiringi, YB Dato' Seri Mohamed Khaled bin Nordin, Menteri Pertahanan Malaysia dan Mejar Jeneral Dato’ Haji Semaon bin Haji Marjuki, Ketua Pengarah Jabatan Hal Ehwal Veteran (JHEV ATM).



Pada dasarnya, objektif utama Majlis Malam Amal Tabung Pahlawan 2024 diadakan bagi menghormati jasa dan pengorbanan wira-wira negara yang telah berjuang demi keamanan dan kedaulatan tanah air. Tujuan utama program ini dilaksanakan adalah untuk mengumpul dana bagi menyokong program kebajikan veteran dan orang tanggungan. Sumbangan daripada tabung ini pasti akan digunakan untuk meringankan beban kewangan keluarga veteran termasuk pembelian peralatan pesakit khas yang tidak dapat dibekalkan oleh JHEV ATM berdasarkan kepada isu kesihatan yang disahkan pegawai perubatan. Selain itu, inisiatif ini juga dapat merangsang dan meningkatkan tahap patriotisme, sekaligus memupuk semangat menghargai jasa veteran di kalangan semua lapisan rakyat Malaysia. Melalui program KTP ini, masyarakat berpeluang menghayati sejarah perjuangan dan pengorbanan para pejuang negara terdahulu, khususnya dalam usaha mencapai kemerdekaan.



Pelbagai program dijalankan sempena Kempen Tabung Pahlawan antaranya Pertandingan Pancing, Larian, Pertandingan Golf dan Malam Amal. Pada tahun 2023, Kempen Tabung Pahlawan telah berjaya mengumpul lebih daripada RM1.3 juta melalui pelbagai acara amal dan sumbangan.

Dana ini telah digunakan untuk membantu lebih daripada 10,000 orang individu, termasuk anak yatim, warga emas, dan mereka yang kurang berkemampuan. Melalui Majlis Malam Amal tahun ini yang turut dirasmikan oleh Penaung, JHEV ATM mensasarkan kutipan sebanyak RM3 juta bagi meneruskan agenda kebajikan Veteran ATM.



Terdahulu, Yang Berhormat Menteri Pertahanan telah menerima sumbangan korporat dari para penyumbang Tabung Pahlawan bagi tahun 2024. Penyumbang-penyumbang tersebut terdiri daripada Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT), Bousted Petroleum Marketing Sdn. Bhd. (BHPetrol), DRB-HICOM Defence Technologies Sdn. Bhd. (DEFTECH), Pasukhas Development Sdn. Bhd., Rasumi Medipharma Sdn. Bhd., Bank Muamalat Malaysia Berhad, Affin Bank Berhad, Koperasi Tentera dan yang lain.



Dalam pada itu, orang ramai juga berpeluang menzahirkan sokongan kepada kempen ini dengan cara menyumbang terus ke akaun Kempen Tabung Pahlawan menerusi akaun berikut: -

Yayasan Veteran ATM
(Malayan Banking Berhad – 5643 4262 2956)

(CIMB Islamic Bank Berhad – 8604 2715 71)

Tabung Rayuan Hari Pahlawan
(Affin Islamic Bank Berhad – 1059 5000 3201).

Selari dengan tema Majlis Makan Malam Amal, Kempen Tabung Pahlawan 2024/2025, “Meraikan Bintang, Metamorfosis Ke Masa Hadapan”, JHEV ATM juga telah memperkenalkan penggunaan Kad Veteran Digital Veteran ATM. Inisiatif ini merupakan transformasi Kad Veteran ATM manual (kad plastik) kepada Kad Veteran Digital dengan pelbagai fungsi yang akan memberikan kebaikan dan faedah kepada keseluruhan warga veteran ATM. Kad tersebut akan dipaparkan dalam peranti mudah alih seperti telefon pintar dan tablet melalui aplikasi Veteran Integrated Benefit System (VIBES) 2.0.



Penggunaan kad veteran digital ini akan memudahkan veteran untuk mengakses setiap perkhidmatan yang disediakan oleh JHEV ATM. Ianya akan mengurangkan kebergantungan kepada kad fizikal yang mungkin hilang atau rosak, selain dapat menguruskan maklumat veteran dengan lebih efisien. Intihanya, inisiatif ini membawa harapan dan kesejahteraan kepada veteran, menunjukkan bahawa mereka masih penting dalam struktur sosial dan ekonomi negara.

Datuk Jamal Abdillah dan Liza Hanim turur menghiburkan dan menyantuni para veteran ATM dengan alunan merdu vokal mereka. Jamal menyifatkan penglibatan melakukan persembahan pada majlis makan malam amal ini sebagai penghormatan buat para veteran ATM dan wira serta wirawati yang bergadai nyawa menjaga kedaulatan negara. Liza Hanim pula terharu kerana bakal menghiburkan tetamu yang begitu istimewa bukan buat dirinya tetapi juga seluruh rakyat Malaysia.

Antara lagu yang dinyanyikankan sempena Majlis Makan Malam Amal, Kempen Tabung Pahlawan oleh Dato Jamal antaranya adalah Aku Penghibur, Kenangan Tak Bisa Dilenyapkan, Keluhan Perantau, Berkorban apa saja dan Kehebatan Cinta Berduet bersama Liza Hanim. Manakala Liza Hanim menyanyikan lagu Perwira Saloma,  I will always love you, Pantun Janda, Siapa Sangka Siapa Menduga dan Gelisah Mimpi.


Tahniah kepada dermawan yang menghulurkan sumbangan kepada Kempen Tabung Pahlawan ini supaya lebih besar jalur bantuan yang boleh diberikan kepada Veteran ATM yang memerlukan serta serba kekurangan. Veteran ATM adalah permata Malaysia yang telah memerah keringat demi mencapai kemerdekaan dan keselesaan yang kita nikmati sekarang. Sumbang sedikit tanda ingat, sumbang lebih tanda mampu.


Sebarang keterangan lanjut hubungi pihak sekreteriatTabungPahlawan@gmail.com https://www.jhev.gov.my dan laman sosial media di www.facebook.com/@JHEVATM/