Terkini | New

AIZO Tandatangani Mou Untuk Bangunkan Taman Pusat Data Tahap 4 Di Sarawak

AIZO Tandatangani Mou Untuk Bangunkan Taman Pusat Data Tahap 4 Di Sarawak

Kerjasama Strategik dengan Kerajaan Sarawak dan Netrunner, Usaha Sulung ke Pusat Data


AIZO Group Berhad ("AIZO" atau "Syarikat"), dahulunya dikenali sebagai Minetech Resources Berhad, dengan menandatangani Memorandum Persefahaman (“MoU”) dengan Netrunner Sdn. Bhd. (“Netrunner”) untuk meneroka pembangunan taman pusat data Tahap 4 yang canggih di Sarawak.

Terdahulu, Netrunner turut menandatangani MoU berasingan dengan MUT dan Syarikat SESCO Berhad (“SESCO”) semasa acara IDECS 2024, mengukuhkan kepentingan kerjasama ini dalam menyelaraskan infrastruktur digital Sarawak dengan visi negeri untuk kemajuan teknologi.

MoU itu akan menghimpunkan kekuatan setiap pihak untuk memastikan kejayaan pembangunan pusat data. Netrunner, Syarikat Tujuan Khas yang memberi tumpuan untuk menarik pelaburan untuk taman pusat data terkini di Sarawak, akan menerajui pembangunan teknikal dan reka bentuk Taman Pusat Data Tahap 4, memastikan ia memenuhi piawaian global dalam keselamatan, kecekapan tenaga, dan kebolehpercayaan. Selepas itu, AIZO akan memainkan peranan penting dengan menyediakan sokongan infrastruktur, termasuk pembangunan penyelesaian tenaga bersih dan kemudahan rawatan air untuk memastikan kemampanan operasi pusat data.

Disaksikan oleh Datuk Patinggi Tan Sri (Dr) Abang Haji Abdul Rahman Zohari, Premier Sarawak bersama-sama wakil Kementerian Utiliti dan Telekomunikasi Sarawak (“MUT”) yang akan menyediakan panduan kawal selia dan memudahkan kelulusan yang diperlukan untuk menyelaraskan projek dengan matlamat ekonomi digital Sarawak. Kerjasama ini menandakan satu langkah penting dalam transformasi digital Sarawak, dengan pembangunan Taman Pusat Data Tahap 4 berfungsi sebagai bahagian infrastruktur utama untuk meningkatkan ekonomi digital negeri. Dengan menyampaikan keupayaan pengurusan data yang selamat dan berprestasi tinggi, projek itu ditetapkan untuk memacu inovasi teknologi, menarik pelaburan baharu dan meningkatkan pertumbuhan ekonomi di rantau ini.

Dato Abang Abdillah Izzarim, Pengerusi Eksekutif AIZO, menyatakan keterujaannya terhadap projek itu, dengan menyatakan: "MoU ini merupakan satu peristiwa penting bagi semua pihak yang terlibat, dan kami teruja untuk menyumbang kepada kemajuan Sarawak ke era digital. Kerjasama dengan Kerajaan Sarawak dan Netrunner, kami percaya bahawa Taman Pusat Data Tahap 4 akan menjadi asas kepada infrastruktur digital rantau ini Kumpulan AIZO berbangga untuk memainkan peranan dalam menyokong pertumbuhan ekonomi digital Sarawak dan memastikan projek ini mempunyai impak positif yang berkekalan. "

Beliau menambah: "Kerjasama ini sejajar dengan visi strategik AIZO untuk memanfaatkan teknologi termaju dan penyelesaian yang mampan untuk mencipta nilai jangka panjang untuk pemegang kepentingan kami. Kami kekal komited kepada matlamat kami untuk memacu inovasi dan menyokong cita-cita digital Sarawak."

MoU ini juga mewakili usaha sulung AIZO ke dalam industri pusat data. Langkah strategik ini menandakan satu langkah penting dalam kepelbagaian Syarikat ke dalam infrastruktur digital, sektor yang berkembang pesat yang menawarkan peluang pertumbuhan yang ketara. Dengan menyertai pasaran pusat data, AIZO meletakkan dirinya untuk memenuhi permintaan yang semakin meningkat untuk penyelesaian pengurusan data yang selamat dan cekap, sambil mengukuhkan komitmennya terhadap inovasi dan pembangunan mampan di Sarawak

###


MENGENAI AIZO GROUP BERHAD

AIZO Group Berhad (“AIZO” atau “Syarikat”), dahulunya dikenali sebagai Minetech Resources Berhad terutamanya pakar kejuruteraan awam dan pengeluar produk bitumen yang telah mempelbagaikan tenaga boleh diperbaharui, serta perkhidmatan minyak dan gas. Syarikat adalah pelabur fotovoltaik solar berdaftar dengan Pihak Berkuasa Pembangunan Tenaga Lestari Malaysia dan memiliki loji tenaga solar terapung 9.99MW AC. Untuk maklumat lanjut, lawat minetech.com.my.